Opdracht Periode 2

In deze periode zal je een eigen sketch moeten maken. Daarvoor moet je een account aanmaken met je IJburginlognaam bij de p5 webeditor. Dan kan je namelijk je sketches bewaren en vervolgens delen. Je moet de link naar je sketch uiteindelijk inleveren via Classroom. Bewaar eerst je sketch en ga dan via File > Share naar het popup-venster en kopieer de link en paste deze in classroom.

delen van je sketch

Hoe moeilijker je code is, maar ook hoe creatiever, hoe hoger cijfer je krijgt. Maar zorg er wel voor dat je in helder Nederlandse zinnen "comments" toevoegt bij ieder blokje code die weer wat anders regelt/tekent op je sketch. Dat doe je door een regel te beginnen met // de tekst die na die regel volgt wordt door de computer genegeerd (het zal ook een licht grijze kleur krijgen).
Als je meerdere regels comments achter elkaar wilt invoegen, of een blok code even "uit wilt zetten", moet je voor de eerste regel /* zetten en na de laatste regel */. Nu wordt alles tussen deze tekens niet gelezen door de computer.

cijfer onderdelen
onvoldoende sketch laat niets zien en/of een op een gekopieerd van iemand anders, sketch toont vormen maar sketch heeft geen comments
6 sketch heeft duidelijke comments, je laat zien dat je duidelijk in de materie bent gedoken om een sketch te maken
7 sketch gebruikt variabelen en comments leggen uit wat delen van de code doen
8 sketch gebruikt variabelen en comments leggen uit wat delen van de code doen en maakt gebruik van een for lus en/of een if statement
9 sketch gebruikt variabelen en comments leggen uit wat delen van de code doen en maakt gebruik van een for lus en/of een if statement en maakt gebruik van een array en/of object
10 sketch gebruikt variabelen en comments leggen uit wat delen van de code doen en maakt gebruik van een for lus en/of een if statement en maakt gebruik van een array en/of object en maakt gebruik van een externe csv file en/of media

iPad of computer?

Deze site en de code zouden voor het grootste deel ook op een iPad moeten werken en ook de webeditor werkt op de iPad (het is immers allemaal Javascript dat op iedere computer, tablet of telefoon zou moeten werken). Maar het gebruik van een toetsenbord is wel aan te raden. Ik zal mijn best doen om tijdens de lessen computers beschikbaar te hebben, maar ik weet niet of dat altijd zal lukken.

Wat als je vastloopt?

De periode is kort dus om jullie nog wat tijd te geven om nog iets te maken zal de deadline aan het einde van de kerstvakantie liggen. Maar wat moet je doen als je vastloopt? Programmeren is veel doen, veel puzzelen, goed nadenken en af en toe even wegleggen. Je kan altijd in het menu links naar de referentiepagina van p5.js. Op die site staan ook veel voorbeelden (examples) van stukken code die je kan kopieren en aanpassen of alleen gebruiken voor inspiratie. Creativiteit wordt beloond dus leef je uit. Je kan ook nog altijd een aantal youtube filmpjes bekijken van Daniel Shiffman, een vrolijke leraar uit New York, met een beetje adhd. The Coding Train heet zijn kanaal.

Succes en maak er iets moois van!